Skip links

Østfoldvirksomheter med Fredrikstad Energi i spissen har fått Enova-støtte til å utvikle energismarte hjem

I dag åpnet statsminister Erna Solberg Enova-konferansen i Trondheim med over 700 deltakere. I morgen går Terese Troy Prebensen fra Fredrikstad Energi på scenen for å fortelle om hvordan hun som leder skal sikre flere innovasjoner og utvikling i Østfold. Troy Prebensen leder en satsning som har fått tildelt 10 millioner kroner av Enova.

Enova har gitt 10 millioner til et sterkt Østfold lag som består av Klima Østfold/ Østfold fylkeskommune, NCE Smart, eSmart Systems, Odin media og Fredrikstad Energi (med datterselskapet Smart Energi).

 

«Å kunne måle og ha kontroll på strømforbruket i sanntid, er en viktig del av framtidens smarte hjem. Det skal bidra til at du og jeg skal endre våre strømvaner og fordele strømforbruket over døgnet for å kunne spare energi – og med det spare penger», forteller Troy Prebensen.

 

I det store bildet, handler det om våre klimautfordringer og at vi skal kunne overlevere et bærekraftig samfunn til de neste generasjonene. Det er nettopp dette som er temaet på årets Enova-konferanse som samler bred kompetanse for å planlegge det neste innovasjonsløftet. Det er Smart Energi, som er strøm og solcellesatsingen i Fredrikstad Energi, som får 10 millioner kroner og representerer den største satsningen av alle de sju Enova-støttede prosjektene. Totalt sett delta Enova ut 60 millioner i denne konkurransen.

 

«Dette er en betydelig sum for oss, og bidrar både til at vi kan forsere og øke satsing vår betydelig. I tillegg er det en flott bekreftelse på at vi har tatt en ledende posisjon i Norge innen solenergi», sier Terese Troy Prebensen, markedsdirektør i Fredrikstad Energi.

 

Ambisjonen for Smart Energi på kort sikt, er å kunne gi 7.000 nye kunder i Østfold muligheter til en god visualisering av strømforbruket. Gjennom flere år har energiselskapet, gjennom merkevaren Smart Energi, høstet kompetanse og erfaring med solcelleparken på Hvaler – som i fjor høst ble kåret til «Årets lokale klimatiltak».
Et solcelleprosjekt som involverer innbyggerne på en unik måte og utvikler små, lokale energimarkeder hvor forbrukerne kan kjøpe og selge egenprodusert energi.

Hun påpeker at det krever kompetent arbeidskraft å kunne utvikle nye markeder og produkter, og at selskapene som er med på denne satsing på grønn energi bidrar til at det skapes nye kompetansearbeidsplasser for regionen.

 

«En positiv bieffekt av vår satsning på energi og miljø», sier markedsidirektør Terese Trot Prebensen

 

Kontaktperson Fredrikstad Energi/Smart Energi:
Terese Troy Prebensen – 958 61 254
Morten Hagen, Brand Manager – 971 24 806

Nettside av GP Marked